CEDIT STORIE – OVO JE STVARNO SAVRŠENA PRIČA

Sva ‘raskoš’ svijeta keramičkih pločica nalazi se u Ceditovim kolekcijama. Cedit Storie je tako jednostavan, tako impresivan da moramo biti gotovo ponizni pred njegovom ljepotom. Za ovo savršenstvo zaslužan je talijanski dvojac Giorgia Zanellato i Daniele Bortotto.

Prije nego li krenemo s hvalospjevima ovoj kolekciji, vratit ćemo se korak natrag i prisjetiti početaka suradnje i ove očito plodne akvizicije za Florim Ceramiche. Cedit Storie dio je mozaika koji stapa arhitekturu, dizajn i umjetnost. Današnja industrija keramičkih pločica jednostavno ne opstaje na unificiranim i jeftinim kolekcijama koje će samo privremeno i na prvi pogled utažiti potrebe investitora i troškovnika; danas se traži nešto drukčije, sofisticiranije, a Florim je to na vrijeme prepoznao i (pre)uzeo Cedit – Ceramiche d’Italia pod svoje okrilje te krenuo hrabro naprijed.

Ceditovi temelji jesu eksperimentiranje, hrabrost, prisvajanje novih životnih stilova te suradnja s umjetnicima, i to primarno talijanskima (Marco Zanuso, Ettore Sottsass, Enzo Mari, Alessandro Mendini, Sergio Asti, Emilio Scanavino, Mimmo Rotella, Gino Marotta, Achille i Pier Giacomo Castiglioni te Gruppo Dam), a sve kako bi se zaokružila ona nama dobro poznata „Made in Italy“ priča i filozofija. Talijanski proizvod, proizvodnja u Italiji, talijanski umjetnici, dizajneri i arhitekti – ovaj zbroj je savršenstvo brenda koji na svjetsko tržište izlazi u nepreglednu avanturu projekata. Osnova svega, odnosno svih kolekcija, bila je i ostat će reinterpretacija materijala i njihovog korištenja u različitim prostorima, uz dašak poetike i povijesti te potrebitu suradnju tehnologije i ručnog rada.

Cedit, kako je sve počelo i u kojem smjeru nastavlja, pogledajte videouradak u nastavku.

Za Cedit Storie zaslužan je talijanski dvojac Giorgia Zanellato i Daniele Bortotto, dizajneri koji su studirali industrijski dizajn na venecijanskom IUAV, a potom produkt dizajn na ECAL u Lausanni. Relativno mladi, ali već dobro potkovani suradnjama s Morosom, Capellinijem, Nilufarom, Tod’som, Rubellijem, činili su se kao odličan odabir za kreiranje jedne od kolekcija koja Ceditu vraća stari sjaj. Imaju i jako iskustvo s izlaganjem na milanskom Saloneu del Mobile, rimskom MAXXIJU, Design Miami Baselu, Maison&Objetu, London Design Festivalu…Lista je podugačka, ali u svojoj suštini nudi uvod u njihovo iskustvo za ovu našu kolekciju koja nastaje spajanjem dizajna i umjetnosti. Stvaralački koncept ovoga dvojca mogao bi se sažeti u sljedeće – dizajnerskim procesom ustanoviti dijalog između industrijske proizvodnje i ručnoga rada stvarajući mass-market proizvode, ali i limited edition primjerke. Zvuči poput nemoguće misije, no sve je više mladaca u svijetu dizajna kojima je ovakav koncept misao vodilja, a nama u Florimu neopisivo je drago što su upravo jedni od ovih čudotvoraca radili i na Storieu.

Kreirana za interijer, ali u nekim slučajevima i za vanjske prostore, velike plohe Storiea keramika je koja vješto i pomno posloženo kombinira miks pigmenata na nevjerojatnim nijansama boja, što za rezultat donosi vizualnu ekspresivnost očito inspiriranu tradicionalnom talijanskom arhitekturom. Boje koje kao da imaju neku vrstu protočnosti i prohodnosti te mijenjaju ustaljeni pojam modernih keramičkih pločica. Dizajneri sami ističu važnost tehnološke inovativnosti, odnosno naprednog proizvodnog procesa koji je i omogućio izradu ovako specifične kolekcije.

 

Ako ćemo biti poetični, a ova kolekcija nam daje za pravo na to, onda lako možemo zamisliti grupicu djece koja na seoskom imanju promatra zidove i traži pukotine, i  pronalazeći svaku pukotinu zapravo nailaze na puteljak koji vodi do neke priče, do neke točke u povijesti. Ta i takva priča tkivo su za nastanak ploha u ovoj kolekciji. Boje su pomalo nedefinirane, ali i sofisticirane, elegancijom navode na avanturu u projektu. Može li to biti razlog zašto nas Cedit Storie toliko privlači, i to na prvi pogled? Njegove grubijanske crte ustvari su pomno isplanirane i namijenjene da privlače nas obične smrtnike da ih netremice promatramo. Sve je ispresijecano, izmiješano i na zidu kao da priča jako zanimljivu priču, koju bi eto i dijete s početka ovog našeg romansijerskog paragrafa zamišljalo. Jer, i zidovi mogu pričati!

Storie je ozbiljna metafora svega navedenoga dovedena u trodimenzionalnu stvarnost izražavajući sve osjećaje, ali i pronoseći povijest starih talijanskih domova. U ovoj se pločici izmjenju i godišnja doba koja su oduvijek bila inspiracija arhitektima i dizajnerima. Možete li kroz sve navedeno zamisliti koliko toga jedan umjetnik, dizajner, pokušava izraziti kroz pločicu?

Za Zanellato i Bortottu povijest ima veliko početno slovo (P) jer ona je postala dominantni čimbenik u cijelom stvaralačkom procesu i onkraj svih emocija izašla kao konačni pobjednik i gospodar plohe, iako je cijeli duel bio poprilično napet: dizajn ili objekt, čovjek ili priroda, kultura ili vrijeme, tko bi mogao pobijediti? Sve ovo našlo se u Storieu kako bi stvorilo ne napetost, ne sukob, već intimu i poznati osjećaj prisnosti u interijeru. Pod je jedini detalj za koji možemo biti sigurni da će baš svatko tko nas posjeti dotaknuti i na taj način ući u naš intimni kutak.

 

Aluzije, ili bolje rečeno, reference, na pjesništvo završavamo zidom kao sinegdohom: dio je to doma kao prostora koji izražava čvrstoću, stabilnost, unatoč protoku vremena i života. Zanimljiva je i kompleksna ova stvaralačka priča o Storieu; još jedna potvrda kako ovdje govorimo o sasvim drukčijem pristupu stvaranju keramičkih pločica. Storie je i čvrsta poveznica po kojoj hodamo, a povezuje klasično i moderno.

I, kada na kraju podvučemo crtu, vidimo da su dizajneri obavili nevjerojatno temeljitu pripremu prije nego li su krenuli s radom na kolekciji. Povijet umjetnosti, povijest talijanskog graditeljstva koja je uključivala stare talijanske kuće, seoska imanja, plemenitaške palače, farme i stare tvornice; sve utkano u plohu koja vrvi motivima, bojama, teksturama i materijalima. I zato Zanellato i Bortotto zaslužuju pljesak za domaći rad i ruše stereotipe o kopiranju i neorginalnosti noviteta u svijetu pločica. Spomenimo i da je ovaj dvojac ovim uratkom zašao i u svijet književnosti i teatra, ali možda je to tema za neko drugo raspredanje o kolekciji.

Cedit Storie predstavlja život kakav je, kakav je bio i kakav želimo da bude. Veseli nas što postojeća plejada Ceditovih iskusnih dizajnera s ovim dvojcem dobiva dostojnog nasljednika. Isto kao što su nas i Studio Formafantasma razgalili korištenjem boja u svojoj kolekciji Cromatica tako i ova priča o zazivanju povijesti unosi trajni pečat u prostore.

Kolekcija dolazi u tri veličine (120×240 cm, 60×120 cm, 120×120 cm), šest boja (castello, cascina, palazzo, masseria, villa, casale), jednoj teksturi (matte), jednoj debljina (6 mm). Kompletnu fotogaleriju s tehničkim detaljima preuzmite u katalogu ovdje